Onze leeromgeving
Agora-community
Bij ons vormen leerlingen, ouders en coaches samen een gemeenschap. We noemen dat onze Agora-community. In deze gemeenschap ben je vrij om je eigen leerroute te volgen, en tegelijk ben je verantwoordelijk voor de impact die jouw gedrag heeft op anderen. Wat jij doet, doet ertoe, omdat we samen leren, samen ontdekken en samen bouwen aan een veilige en inspirerende leeromgeving.
Deze manier van samenleven en samenwerken is precies waarvoor wij als Agora-onderwijs staan. We helpen kinderen groeien tot nieuwsgierige, zelfstandige en betrokken mensen die oog hebben voor de wereld om hen heen. Daarom werken wij met duidelijke routines en afspraken die bijdragen aan rust, veiligheid en een sterk pedagogisch klimaat.
Dynamische schooldag
Op De Ontdekking geloven we dat leren ontstaat wanneer kinderen kunnen afwisselen tussen denken, doen, bewegen en ontspannen. Beweging, rust en concentratie wisselen elkaar gedurende de dag op een natuurlijke manier af.
In onze lokalen bewegen leerlingen vanzelf tussen verschillende leerplekken zoals statafels, samenwerkplekken en hoeken. Buiten gebruiken we de omgeving actief voor het leren: we meten afstanden in de buurt, onderzoeken het groen of werken in kleine groepjes aan opdrachten.
Daarnaast bouwen we bewust momenten van rust in, zoals stiltemomenten, zodat kinderen weer kunnen focussen. Deze afwisseling van dynamiek en rust zorgt voor betrokken, nieuwsgierige leerlingen die met plezier leren — elke dag opnieuw.
Onze schoolruimtes: leren op plekken die passen bij het kind
Bij De Ontdekking geloven we dat leren het beste gaat op plekken die aansluiten bij de behoeften van de leerlingen. Daarom hebben we verschillende ruimtes ingericht waar kinderen kunnen ontdekken, samenwerken of juist even rustig alleen kunnen werken.
Onze school heeft onder andere:
- Thuislokalen, waar kinderen in een vertrouwde omgeving zelfstandig kunnen werken.
- Samenwerkplekken, waar leerlingen in groepjes aan opdrachten werken en elkaar helpen.
- Hoekenlokaal, waarin kinderen kunnen onderzoeken, creëren en experimenteren.
- Stilteplekken op de gang, voor concentratie of rustig zelfstandig werk.
- Rekenplek in de hal, waar leerlingen samen werken aan automatisering en vaardigheden oefenen.
Door deze verschillende plekken kunnen leerlingen zelf kiezen waar ze het beste kunnen leren, en sluiten we aan bij wat ieder kind op dat moment nodig heeft. Zo stimuleren we niet alleen de kennisontwikkeling, maar ook motivatie, samenwerking en zelfvertrouwen.
Onze aanpak is gebaseerd op het inzicht dat kinderen beter leren wanneer zij:
- Veilig en verbonden zijn met elkaar (relatie),
- Keuzes kunnen maken over waar en hoe ze leren (autonomie),
- De juiste ondersteuning hebben om hun taken goed uit te voeren (competentie).
Op deze manier zorgen we voor een rijke, afwisselende en ondersteunende leeromgeving waarin alle kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, elk op hun eigen manier.