De Ontdekking

Over onze school
 

Aanmoedigen, uitdagen, uitnodigen & inspireren 

Bij De Ontdekking staat het kind centraal. We geloven dat leren het best gebeurt wanneer kinderen zelf keuzes maken: wát ze leren, hóe ze dat doen en in welk tempo. Ons onderwijs biedt een rijke, veelzijdige leeromgeving waarin kinderen autonomie ervaren, zich verbonden voelen, hun competenties ontwikkelen en worden voorbereid op de toekomst en hun plek in de samenleving.

Dagelijks zetten we onze kernwaarden om in praktijk door kinderen aan te moedigen, uit te dagen, uit te nodigen en te inspireren. Zo stimuleren we intrinsieke motivatie en nieuwsgierigheid, van spelend leren tot onderzoekend leren en uiteindelijk meesterschap.

Leren op basis van oude wijsheid, met moderne aanpak

Ons onderwijs is geen vrijblijvende methode, maar een doordachte aanpak gebaseerd op eeuwenoude principes van leren – al toegepast door Socrates in het oude Griekenland. Kennis is belangrijk, maar pas écht waardevol wanneer het betekenis krijgt in een sociale context. Daarom leren kinderen bij ons samen, in groepen van verschillende leeftijden, en door uitdagingen aan te gaan die passen bij hun persoonlijke leerlijn.

Net als bij traditionele scholen bereiden we kinderen voor op de eindtoets basisonderwijs, maar ons vertrekpunt is altijd het kind zelf. Door autonomie te bieden, ontdekken kinderen hun eigen talenten en ambities, begeleid door onze coaches.

Brede ontwikkeling voor de toekomst

Bij De Ontdekking leren kinderen veel meer dan taal, rekenen en Engels. Ze doen mee aan inspiratiesessies en challenges die aansluiten bij de vijf Agora-werelden: kunstzinnig, wetenschappelijk, spiritueel, maatschappelijk en sociaal/ethisch. Zo ontwikkelen ze creativiteit, probleemoplossend vermogen, zelfvertrouwen en sociale vaardigheden – essentiële tools voor een leven lang leren.

Onze school maakt leren betekenisvol, leuk en persoonlijk. Kinderen groeien niet alleen in kennis, maar ook in menszijn, en worden voorbereid op een wereld waarin ze kunnen bloeien als zelfstandige, verantwoordelijke en betrokken individuen.